Efter utbildningens sista föreläsning.

Eller kanske mer under sista föreläsningen gick det upp ett ljus för mig.
Jag ångrar mig, jag vill inte bli sjuksköterska längre. Är det lämpligt att komma på 1 månad innan examen?
Har tidigare pratat med flera i klassen och de har varit nervösa och osäkra för att komma ut och jobba. Själv har jag kännt mig rätt trygg i mig själv och min kommande roll. Tills i dag...

Dagens föreläsningar handlade bland annat om patientsäkerhet. Det var intressanta föreläsningar men det fick mig även att inse hur utsatt man är som sjuksköterska. En av föreläsarna pratade bland annat om sjuksköterskan nere i kalmar som för några år sedan blev dömd för att ha gett ett barn fel dos av en medicin. Barnet dog.  Hon som blev dömd hade blandat droppet men det var en annan ssk kopplade droppet. Ordinationen som läkaren hade skrivit var oläslig. Flera faktorer ledde till att detta hände, bland annat brister i organisationen. men vem åker dit? Jo en sjuksköterska... Föreläsaren för detta berättade att hon skulle göra en analys av denna händelse och begärde ut dokumenten, när hon ifrågasatte var läkarens oläsliga ordination var,  så hade den "försvunnit"  

Tyvärr händer sånt här och alla sex föreläsare berättade att de alla hade gjort något fel. Och att alla kommer att göra fel. Det är bara att hålla tummarna att man inte har ihjäl någon ;) Det kanske är tur att jag är sambo med en jurist?

På slutet frågade jag föreläsarna om de inte hade kunnat hålla denna föreläsning första dagen i skolan istället.

Kommentarer
Postat av: Mams

Känns rätt OK att jobba med sten då, det enda man kan göra fel på är ju de olika stensorterna och millimetrarna ...............

Postat av: mia

Ja och gör jag fel så växer det ut igen. Om man nu inte skulle råka klippa av en bit från någons öra, den kan ju kanske vara svår att få på plats igen.

2007-12-19 @ 21:50:39
URL: http://salma.bloggagratis.se
Postat av: Hannah

Mamma: ja stenar är rätt döda

2007-12-19 @ 22:23:52
Postat av: Hannah

Mia: Då får du sy tillbaka örat

2007-12-19 @ 22:25:20
Postat av: La Famiglia

Om jag minns rätt brukar man motivera läkarnas höga löner med att de har så stort ansvar. Vart tog det ansvaret vägen.

För egen del är det egentligen bara pengar jag kan förstöra. Från det datum jag är färdig med mitt projekt tjänar företaget ytterligare 140 MSEK i månaden. Mao, ett lite felaktigt beslut som leder till en försening på en månad och jag har supit bort 140 miljoner för aktieägarna. Men pengar är ju bara en världslig sak. Dessutom har jag jävligt roligt och bra betalt på jobbet.

Du får vårda din relation med J väl, vem vet när du behöver honom ;)

2007-12-19 @ 22:28:32
URL: http://liteavvarje.bloggagratis.se
Postat av: Hannah

La: bra fråga men borta är det.
Jag kommer också ha roligt på jobbet men inte bra betalt :P Jag kommer nog ha dödskul på jobbet i bland ;)

2007-12-20 @ 06:38:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback