Varför takycard.

Har fått ett par frågor varför bloggen heter takycard och vad det innebär. När bloggen skulle namnges satt jag och funderade ett bra tag på vad den skulle heta, kom inte på några bra namn och inte Joakim heller. Efter ett tag började jag tänka i latinska termer, ett av mina favoritord från anatomin var Clavicula som betyder nyckelben men det var redan upptaget. Plöstligt dök Bradycard upp i mitt huvud, något (ett hjärta) som är bradycard går/slår långsamt , så det passade inte tänkte jag. Utan takycard får det bli.
Takycard kan även stavas Tachycard och innebär ökad hjärtverksamhet, hjärtat slår snabbt, en hjärtfrekvens på över 100 slag/min och kan kännas som hjärtklappning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback