Ljuvligt restaurangbesök.

I går kväll när J och jag kom hem från restaurangbesöket var jag så behagligt mätt av den utsökta maten och väldigt väldigt trött så jag somnade innan jag hann blogga om denna matupplevelse. För en upplevelse var verkligen vad det var.

Restaurangen jag talar om heter Wermlandskällaren och är belägen i en gammalt källarvalv från 1200-talet. Jättemysig lokal med bra service. Att vi sedan fick "hela" (det är en väldigt liten lokal) lokalen för oss själva var trevligt. 

Varken J eller jag kände för någon förrätt så vi gick direkt på varmrätten. Först fick vi ett gott hembakat bröd efter det serverades en aptitretare i form av en liten skål med hummersoppa och en pilgrimsmussla i. Denna soppa var det ljuvligaste jag ätit sedan hjälmaren brann. 
J och jag hade beställt samma varmrätt,  Helgeflundra a la frissél, tryffel & potatispuré med Champagne & dragonsås. Vilken smaksensation. Och för att inte tala om hur fint det var upplagt, knappt att man ville äta av maten. Fisken riktigt smälte i munnen och tryffel & potatispurén var ljuvlig. Tidigare har jag inte ätit tryffel utan bara luktat på den tryffel jag köpte åt Tristan av Camilla på Kennel Gleska. Det var verkligen så gott med tryffel. Till detta drack vi varsitt glas rödvin. Nu tänker nog några av er.. Va? Rödvin till fisk? Jag var också skeptisk men servitrisen övertalade mig och det passade riktigt riktigt bra eftersom potatisen hade lite mer smak på grund av tryffeln och vinet var väldigt "lätt" i smaken. Rödvinet var naturligtvis utsökt det med. 
Efter att vi hade tryck i oss all god mat beställde vi efterrätten. Medan vi väntade på den fick vi återigen aptitretare, denna gång i form av en lime-citrongrässorbet på en bädd av rostad mandel och toppat med svartpeppar. Svalkande och gott och svartpepparen verkade konstigt till men passade verkligen. Sedan kom efterrätten in,
J  tryckte i sig Hjortronsufflé med Wermlandskällar´ns vaniljglass. Naturligtvis var jag tvungen att provsmaka och vad ska jag säga? Fantastiskt! J drack kaffe, kaffe som tom jag tyckte luktade gott, blev nästan sugen. För min del blev det inte helt oväntat något chokladigt till efterrätt: Mörkchoklad bakelse med färskost och chili sorbet.
100 % kärlek! Chokladbakelsen var alldeles perfekt och kladdig inuti och chilisorbet var het och så god. Perfekt kombination. Jag älskar kombinationen choklad och chili.  

Vilken fantastiskt god mat, och vilken service. Kan varmt rekommendera denna restaurang. Dyrt men gudomligt gott. Och extra gott när man inte behöver betala för varmrätten! ;)


Kommentarer
Postat av: La Famiglia

Låter som en himla bra restaurang. Har den någon stjärna i Guide Rouge? Hade dom linnehandukar på toaletten? Det har dom på Edsbacka krog, men den har ju två stjärnor

Postat av: Hannah

La: Där rä en jäkligt bra restaurang. jag uppsökte aldrig toaletten så jag kan inte uttala mig om någon linnehanddukar där. Vet inte om de har någon stjärna men de har fått många utmärkelser

2008-01-09 @ 07:46:44
Postat av: La famiglia

Besökte du inte toaletten? Det måste man göra, om inte annat så för att kontrollera om dom har linnehandukar.

2008-01-09 @ 08:30:47
URL: http://hundblues.blogspot.com
Postat av: Hannah

La: hmm ska tänka på det nästa gång

2008-01-09 @ 08:52:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback