WDLRS & WDS

Då ska jag göra ett försök att summera helgen. Påbörjade detta inlägg i måndags och nu är det fredag, men bättre sent än aldrig.

I fredags kväll dök mamma och tjejerna upp. J:s föräldrar var även på plats så vi invigde föreningens grill på innergården. Vi kom inte i säng förs rätt sent och det blev inte många timmar sömn. Vid 02.30 var det en granne som kom hem och Basta som låg och sov i hallen vaknade då och höll låda. Hundjävel! 05.30 ringde klockan. Mamma och jag piffade till oss och packade in allt och for mot Almare-Stäket för WDLRS. Vi hade väntat oss ett trafikkaos och en jäkla kö pga av ryktena om kaoset vid utställningen på samma plats förra året, men det var rätt smärtfritt att ta sig in. Det blev en supertrevlig dag med strålande väder och supertrevliga människor. Det var extra roligt att träffa Bastas syrra Brixi från norge och Fixas syrra Lisa öven hon från norge. Det var dock svårt att hålla koll vad som pågick i båda ringarna.

Jag fick förtroendet att visa Lottas lille norrman, Rossi som är en riktig goding. Domaren tyckte att han var valpig men det blev i alla fall ett rött band som innebär very good. Hur som så är Rossi härlig att visa. Sedan blev det av någon anledning så att jag även fick visa Ia. Ia hoppade, skuttade och var jätteglad att jag höll i kopplet och jag var tveksam till hur det skulle gå inne i ringen, men väl inne så skärpte hon sig och vi fick ett rött band. Därefter var det Tristans tur. Tristan var riktigt på hugget och sprang på så bra så. han höll även på och skällde och hade sig, så har han aldrig hållt på tidigare, vet inte vad det var med honom. Tristan fick ett rosa band, excellent men blev oplacerad bland de andra 16 snygga championhanarna. 

Tristans kritik enligt Agnes Ganami Kertes: On the higher part of the standards, in size. Should be more compact. Good head, good lenght of neck. A little straight up in shoulder. Good hind angulation. Good curly coat. A little narrow hind movement, others flewy correct. 

Några bilder från dagen. 

Rossi, söt som få


Rossi 


En trött Jazz trynar i buren


Son & mor: Magic storms Franco & Florence


Tristan och jag på språng.


BIR & BIM, Bonebreakers Coppertino  & Yllegårdens Com-zan zanzera.

När bedömningarna var slut var det dags för vår sedvanliga fika med smaskigt fikabröd. Därefter rullade vi hemåt för att duscha av oss och hämta upp J för att sedan rulla ut till La Famiglia för att grilla och ha en trevlig kväll med dem och deras gäster Mia och Ulrika. Vid 00-tiden kom vi i säng. Vid 05.00 tyckte Tristan att han behövde gå ut så det var bara att trava upp och ut med honom. Han var lite rutten i magen och hade varit det på dagen innan också. Anar att det är den smaskiga torkade lungan som hans mage inte gillar. Det var samma sak förra gången han fick lunga. Så no more lunga för Mr. Trisse.

Vid 06.30 var mamma och jag på plats vid älvsjömässan och det var vi inte ensamma om. Det var jordens kö och det tog oss en timme att komma in. I kön fick vi sällskap av Camilla, Ragnar och Java. Tristan blev fasligt kär i Java och pussa en massa på henne. Det märks när Tristan blir kär då "buttar" han med nosen och pussar i öronen på tiken.

Väl på plats fick jag en känsla av att jag bara ville glida runt hela dagen och titta och inte ställa. Tristan var enormt trött så jag funderade på att låta honom vila. Men ångrade mig sedan, verkade dumt att inte ställa.
Denna dag fick jag förtroendet av Lilian att visa hennes Magic storms Franco. Och vilken fröjd det var att visa honom. Han var dock jäkligt stark och kutade på som bara den, var tvungen att bromsa honom när han kutade på för kung och fosterland. I bedömningen fick vi ett rosa band och när det sedan var dags för konkurrensen tog domaren god tid på sig,  vi fick springa ett varv, stanna, domaren plockade bort en hund, å så samma sak igen. Varv på varv. Det blev många varv för mig och Franco och slutligen blev det en 3:e plats i öppna klassen, detta av 24 öppenklass hanar. Inte illa pinkat om jag får säga.

Oj då! Nu ska jag in med Tristan...

Medan Franco och jag poserade för vår 3:e plats så ropades championhanarna in i ringen. Snabbt ut med Franco och sedan in med Tristan. Tristan och fick stå och trängas med 20 andra snygga championhanar. Tristan fick ett rosa band men blev ej placerad.
Kritiken är på italienska och lyder: garrese pili elevato. Dorso lombare pili corr. testa tipica. B Collio, pili angolato. ant e post, Pelo di qualita per tessitura, ricciolo pili chiuso. tronco pili compacto, lu movimento strenje il posteriore.  Gianni Guffanti.
Svärfar har översatt kritiken och fått det till något i stil med: Hög mankhöjd, rygg och länd mycket korrekta, huvudet typiskt, bra hals, välvinklad fram och bak, päls av god struktur och kvalitet, mycket lockig och tät, bålen mycket kompakt, rörelse(mönstret) en smula spänt baktill.



Vem som skulle vinna championklassen var olidligt spännande och när det endast var en italiensk och en svensk hund kvar som tampades om första platsen, var jag nog inte ensam om att stå och hoppa på stället. Den svenska hunden vinner och det är inte vilken hund som helst utan Tristans systerson, urtjusige Gillenias Leon som nu kan titulera sig WW-08. Ett stort stort Grattis till Anna och Leon, verkligen helt fantastiskt!


I tikringen gick det bra för systrarna F som alla tre fick excellent och Lisa var den som hängde med längst i konkurransen men blev tyvärr inte placerad.

Liisa


Fixa


Flay
Någon som blev placerad i öppna klassen var Bastas norska syrra Brixi som kom 2:a. 4:a i klassen kom ursköna Ofelia och vår darlig Salma föll på mållinjen och var nära en placering men blev 5:a eller 6:a. Tyvärr fick jag inte en endaste bild på någon av våra kära vänner.

Basta


Brixi

BIR/BOB plockades hem av finland och tjusiga Budoar Veronica.

VILKEN HELG!
Ett stort tack till alla trevliga människor som gör utställningar så roliga!   
   

Kommentarer
Postat av: Yvonne

Så roligt att du ville ta dig tid att skriva om utställningarna och så fina bilder. Tack.

Postat av: Hannah

Yvonne: det är roligt att ha det som dagbok :D

2008-07-11 @ 22:16:31
URL: http://takycard.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback