Bisolvon

När Tristan fick kennelhosta skrev jag att jag gav honom av mitt hemliga vapen. MItt hemliga vapen var dock inte särskilt hemligt. Lotta pratade om bisolvon vet granulat som hon har gett sina hundar när de har haft kennelhosta  men tydligen finns inte det för försäljning just nu. Konstaterade då att jag lika gärna kunde ge Tristan vanlig Bisolvon för människor, lösningen. Försökte använda mina eminenta läkemedelsberäkningskunskaper för att räkna ut hur mycket lösning (dvs antalet ml) han skulle ha om den verksammasubstansen var 1,6 mg/ml.  hade dock inte tid att räkna ut ordentligt när jag hade köpt lösningen utan gav bara på "en höft" säg 5 ml morgon och kväll. Snodde en spruta från praktiken för att lättare spruta in lösningen i munnen på Tristan. Innan han fick bisolvon hostade han hela natten efter bisolvonet så slutade han hosta. Visst hostade han till i bland men bara vid ansträngning ex dra i kopplet.

Enligt bipacksedel från läkemedelsverket innehåller granualtet för djur 1 g = 10 mg verksamsubstans. Och en hund ska ha ½ -2 g granulat om dagen.
1 ml lösning innehåller 1,6mg/ml och om jag då gav Tristan cirka 4-5 ml *2 = 8-10 ml. Säg 10 ml om dagen så har han fått i sig 1,6 mg/ml*10 ml = 16 mg verksamsubstans. Detta har han fått i 8 dagar.

Se läkemedlesräkningen sitter låångt där inne..

Nu ska jag gå en prommis med prinsen innan jag far till sthlm för att se på Gwen Stefani :D
Maria har lovat att senare i kväll komma hit för att ge Tristan mat och ta en prommis.


Kommentarer
Postat av: La famiglia

Bisolvon! HA!!Det var väl det jag misstänkte. (Även jag har talat med Lotta)Tog du bort min kommentar till ditt förra inlägg om hemligt vapen, eller lyckades jag aldrig skriva ett?

Postat av: Hannah

La: jo jag hörde (av Lotta) att du hade letat efter bisolvon vet. Nope jag har inte tagit bort något inlägg..

2007-10-11 @ 09:25:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback