Konsten att charma en veterinär

Tristan är en riktig charmör. Att charma en veterinär är lätt som en plätt säger Tristan, det är bara att pussa lite på dem. 

I går morse vaknade jag av att Tristan snarkade ljudligt. Visst han kan snarka ibland men inte så. Han lät nästäppt. Det försvann dock när vi gick ut på prommis. Inga vidare symtom. I morse skulle vi ha sovmorgon men återigen vakande jag av Tristans snarkningar, som han även har i vaket tillstånd. I dag gick det inte över när vi gick ut. Och på förmiddagen blev det nästan värre och när vi gick en liten prommis verkade han nästan ansträngd. Sedan började han även hosta lite. Blev så fokuserad på Tristan att jag inte fick något pluggande gjort på förmiddagen. Försökte få tag på Lotta för rådfrågning, men utan framgång. Beslutade mig för att ringa till
Uppsalas veterinärmottagning för att rådfråga. Den jättetrevliga veterinären tyckte att jag skulle komma med Tristan så skulle de lyssna på honom. Fick därefter tag på Lotta, som redan då ställde diagnosen Kennelhosta. Hade tänkt på det även jag men jag tyckte inte att snarkningarna passade in. Tänkte att det var bäst att kolla upp Tristan ändå. så vi for till veterinärmottagningen. Urtrevlig personal som gav ett säkert intryck, dit kommer jag åka igen. Och Tristan, han charmade som sagt veterinären. Visste inte riktigt hur Tristan skulle reagera på plats, men han verkade inte särskilt berörd av att vara hos veterinären. Det var snarare så att han inte ville följa med mig ut, han ville hellre följa med veterinären. Hon gav ju honom godis! Det enda som Tristan tyckte var lite otäckt var när vetten tog tempen och när hon pillade honom i halsen blev han lite störd och det ryckte lite i läppen sedan fick vetten sig en puss.   

Även om det "bara" är kennelhosta kändes det ändå bra att han fick sig en koll. Hosta kan ju även vara symtom på hjärtfel, och det kan vi klara oss utan. Det skulle även kunna vara så att han har något som sitter i halsen, för att kolla det måste de söva honom så det beslutade vi att avvakta med. Verkar konstigt att något i halsen skulle ge symtom som snarkningar och nästäppa. 

Vi var ju hos Helena, Tosca och Cimba i går, jag hoppas att de klarar sig från kennelhosta (Tosca & Cimba alltså). Nästa helg den 12- 13- 14 hade jag tänkt åka hem till mamma och pappa. Men jag kanske inte är välkommen då.  :( 

Nu dyker även den stora frågan upp, den om han kan vara hos dagmatte. Hon har nämligen en annan hund hos sig vissa dagar.  vet inte om det är så smart att Tristan är där den ena dagen och den andra hunden den andra dagen. Det borde jag ha frågat vetten, vad de rekommenderar. Någon som vet? Kan iofs googla fram till info. Det är bara planerat att Tristan ska vara hos dagmatte tisdag och fredag denna vecka. Ska försöka få tag på dagmatte och höra om hon ska ha den andra hunden något.

För Tristan är det lugn och ro som gäller, inga långprommisar :(

Nu ska jag baka kladdkakor.

Kommentarer
Postat av: La famiglia

Välkommen i kennelhosta-klubben.

Postat av: Hannah

La: tack.. får vi gå ur nu?

2007-10-01 @ 16:15:21
URL: http://takycard.blogg.se
Postat av: La famiglia

Kommer inte på fråga. Varför skulle ni vara förskonade från kennelhosta, bara för att ni inte går på dagis? Vi har det inte just nu, och på dagis har man krävt att alla hundar ska vara vaccinerade, så förhoppningsvis blir det lite mindre sånt än det var i våras.

2007-10-01 @ 16:53:43
URL: http://liteavvarje.bloggagratis.se
Postat av: Hannah

La: vi går inte på dagis och drabbas ändå. jo det är bra om alla hundar vaccineras men tyvärr finns ju risken att bli smittad kvar :P
Kennelhosta smittar ju genom direktkontakt men finns det trots det risk för smitta om ex Tristan är hos dagmatte i morgon och en annan hund kommer på onsdagmorgon?

2007-10-01 @ 17:11:54
URL: http://takycard.blogg.se
Postat av: Helena o Tosca

Fröknarna här hade en släng av kennelhosta i augusti. Så vi borde vara oskyldiga till smittandet...
De är vaccinerade och även om det inte ger 100%igt skydd så blir de friska hyffsat fort.
Enligt vad jag hittar i våra papper på jobbet så smittar det via luften, så kanske att han inte ska vara hos dagmatte om hon har annan hund där dagen efter.

2007-10-01 @ 18:36:02
Postat av: Hannah

Helena: det är klart att ni är oskyldiga, jag hoppas bara att de klarar sig. Nu blir det inga prommisar tillsammans på ett tag. :(
Det står så olika, de flesta ställen står det att det är direktsmitta. men flera dagar efter, tror du att det är någon fara då?

2007-10-01 @ 18:46:30
URL: http://takycard.blogg.se
Postat av: Helena o Tosca

Vågar inte svara (så är det när man jobbar utan att var utbildad), men som jag förstår så finns risken att den andra hunden blir smittad.
Om hon vädrar ev. hundbädd + diskar matskål/vattenskål så minskar ju risken i alla fall.

2007-10-01 @ 21:05:15
Postat av: Hannah

Helena: det är inte lätt att veta. jag ska försöka jaga rätt på en veterinär imorgon förmiddag, får se vad det säger. dagmatten kan ju ta bort hundfilten när Tristan är där, och som du säger diska vattenskålen.

2007-10-01 @ 21:09:43
URL: http://takycard.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback