Personligt

När jag skriver på bloggen försöker jag att inte vara för personlig. Har funderat fram och tillbaka huruvida jag ska skriva detta inlägg eller ej. Har nu kommit fram till att jag ska göra det, främst för att bloggen fungerar som en "dagbok" vad jag gjorde när, var hur och så vidare. Jag kan gå tillbaka och kolla vad jag gjorde en speciell dag osv. Superbra.

Here goes...

Senaste veckorna har jag mått grymt konstigt, har inte riktigt kunna sätta fingret på vad, flera diffusa symtom som jag ej har fått ihop till en helhet. Den senaste veckan har har allt eskalerat, eller kanske mer exploderat. Symtom jag har kännt av är; svettningar (blir helt sjöblöt), skakar i händer och ben, takycardi (hjärtat rusar), tappat i vikt (utan att göra något), enorm trötthet men kan trots det inte sova på nätterna, känner mig hyper, känner mig fruktansvärt nedstämd (har aldrig gjort förut), kännt som en klump i bröstet (ångest, aldrig kännt tidigare), kort stubin (exploderar för minsta lilla grej).

Har inte fått ihop detta, har ej sett sambandet. I onsdags eftermiddag satt jag och beklagade mig för en av mina kära kollegor och hon försökte sätta diagnos på mig. Vi kom fram till samma sak och när jag googlade så stämde alla ovanstående symtom in.
 
I torsdags frågade jag Underläkare N om hon kunde ordinera prover på mig, bara så att jag skulle veta vad det var eller inte var. På eftermiddagen kom provsvaren och dessa var mycket avvikande mot referensvärdena. Jag har alltså hypertyreos = överaktiv sköldkörtel. Hela min kropp går på högvarv och därmed har jag alla dessa symtom. Provsvaren visade även att det är autoimmunt, dvs kroppen angriper sig själv.

När vi tittade på provsvaren var bästaste ST-läkaren F i närheten, han började ringa runt til folk, bland annat en läkare på sjukhuset för att rådfråga vad jag skulle göra. Hon rekomenderade beta-blockerare för att skydda hjärtat och få ned hjärtfrekvensen och därmed skulle skakningarna försvinna. Därefter skrev F en konsultationsremiss som vi sedan faxade till ett annat sjukhus, dit jag hör. Nu är det bara att vänta på att jag ska bli kallad till endokrinmottagningen på det sjukhuset så att jag kan få behandling. Fick även recept på beta-blockerare.

Jag ville ju bara ha provsvaren så att jag skulle kunna gå till en husläkare som sedan skulle remittera mig vidare, nu vann jag en massa tid. :D Tackade F så mycket för hans engagemang och fick till svar att han så gärna gör det för mig. Vilka arbetskamrater man har. Och vilken tur att det var just han, någon annan läkare hade kanske inte brytt sig. 

Nu när jag äter beta-blockerare rusar inte hjärtat lika mycket och skakningarna har nästan försvunnit. Men jag mår rätt kasst, alla andra symtomen är kvar och bråkar rätt rejält med mig. Jag som brukar somna innan jag ens lagt huvudet på kudden ligger nu och stirrar på klockan hela nätterna och om jag har tur får jag sova 4 timmar per natt men nu i helgen har jag fått sova i kapp lite.

Nu håller jag tummarna för att jag snart får komma till en läkare och få behandling så att jag kan bli mig själv igen.

Kommentarer
Postat av: Mams

Kramelikram

Postat av: La famgilia

...som sagt, är det nåt så säg till. Du vet var vi finns.



Väldigt roligt att du orkade komma i dag i alla fall.

2009-05-10 @ 20:39:50
URL: http://hundblues.blogspot.com
Postat av: Magnuz

Finaste Hannah. Du har varit en av de bästa i halva mitt liv. Finns det något jag kan göra, så tveka inte. Kram.

2009-05-10 @ 20:57:29
URL: http://magnuznord.blogspot.com
Postat av: Lee

Hej Kära Hannah!! Åh vad jag känner med dig. Vad skönt att få svar på ditt upp-och-ner vända liv!! Jag ska stötta dig när vi ramlar på varandra igen! Sköt om det bästa om dig

Varma kramar

Lee

2009-05-10 @ 20:58:42
URL: http://letters-2-lee.blogspot.com
Postat av: Lee

Hej Kära Hanna!! Jag kan inte säga som Magnuz, jag har ju bara vetat om dig i ett halvt år. Men vad skönt att veta om detta som vänt upp-och-ner på ditt liv den senaste tiden. När jag ramlar på dig nästa gång ska jag utföra pepp!

Kram i bäng

Lee

2009-05-10 @ 21:01:57
URL: http://letters-2-lee.blogspot.com
Postat av: Lee

Hannaaaaaaa! Kära du, nu skriver jag för 3e gången och tro nu inte att jag bombarderar dig! Men de förra kommentarerna syns ju inte. Jag vill återigen säga: Jag hejjar på dig och pepp utlovas när vi ses nästa gång.

Alla kramar till dig

Lee

2009-05-10 @ 21:06:59
URL: http://letters-2-lee.blogspot.com
Postat av: Lisa och Arwen

åååh nu känns mitt förra inlägg lite befängt, hoppas du kryar på dig snart och vilken tur att du har så bra arbetskamrater.

Kramar Lisa och Arwen

2009-05-10 @ 22:57:25
URL: http://www.freewebs.com/lagottoarwen
Postat av: Yvonne och Galotterna

Det där är inte kul att dras med. Jag opererade bort större delen av min sködkörtel för många år sedan och mår efter det toppenbra.

2009-05-11 @ 10:09:16
URL: http://www.tottigalotti.se
Postat av: Cathrine, Nui og Fabian

Hei Hannah og takk for hilsen i gjesteboka =) Er så gøy å stille Fabian, han er virkelig en bra hund, på alle sett.



Ang det innlegget som du skrev ovenfor her, så føler jeg virkelig med deg. Jeg gikk med samme symptomer i over 1 år før de endelig fant ut hva som var galt. Det var fryktelig skummelt å kjenne at kroppen ikke var normal lenger, men plutselig begynte å motareide meg. Begynte å tro det værste og tok en masse prøver, blant annet fordi hjertet løp fullstendig løpsk med meg. Jeg fikk også plutselige angstanfall (som jeg aldri har hatt tidligere), ofte når jeg kjørte bil. Noen ganger holdt jeg på å besvime og jeg mistet fullstendig kontroll over kroppen. I mitt tilfelle så har de funnet ut at grunnen til at jeg har det slik har flere årsaker. Har en kul på skjoldbrukskjertelen som produserer noe jeg ikke husker navnet på (jeg er ikke utdannet sykepleier)og stress. Må kanskje operere skjoldbruskkjertelen, men foreløpig holdes den bare under oppsikt. Har det bedre nå, men tåler stress og slitsomme dager dårlig.



Så fint at du vil dele dine opplevelser med oss blogglesere. Jeg har også funnet ut at det er bedre å være åpen om ting. Man får da høre om andre som også har det slik, så da føler man seg ikke så alene om å være slik. (Sånn føler ihvertfall jeg det). Det kan også være godt med noen hyggelige hilsener innimellom, og vite at man har venner som bryr seg om deg.



Håper du blir bedre etterhvert. Vi snakkes =)

2009-05-11 @ 20:15:26
URL: http://lagotto.ausvigheia.no

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback