Saker som stör mig

Det här inlägget var jag på väg att skriva efter utställningen i ransäter, har dock inte kommit mig för. Men nu börjar det dra ihop sig till nästa utställning på söndag i Askersund och därmed börjar jag fundera igen på saker som stör mig när vi är på utställningar. Tristan är verkligen jordens underbaraste hund, hur mysig och snäll som helst. Men när vi är på utställning har han dock en tendens att bli lite störig, han går runt och spänner sig och brummar "lite" åt andra hundar. Detta tror jag knappast är att han är ensam om att göra... Vet inte om det är för att jag är spänd och nervös att jag därmed för över mina känslor på Tristan. Jag skulle tro att hans beteende är baserat på att han känner sig osäker, inte att han är en hund med mycket självförtroende som domaren i ransäter skrev i kritiken. Eftersom jag vet hur Tristan fungerar, tänker jag som sagt att det är säkert fler hundar som fungerar på liknande sätt, därför är jag alltid noga med att hålla koll på min hund inne i ringen samt hålla avstånd till hunden framför. 

För att komma till saken om vad som stör mig är folk som envisas med att inte hålla avstånd samt att hela tiden släppa upp sin hund i röven på Tristan. I ransäter hände just detta, personen som stod bakom mig i konkurrensen, släppte hela tiden upp sin hund i röven på Tristan som i och med detta blev skitsur och ville hela tiden vända på huvudet för att se vad de sysslar med.  Allt för att förstöra, taskigt för henne, men hon lyckades inte förstöra för oss vi sopade mattan med dem ändå! ;) Jag var för fokuserad på Tristan för att säga till personen. Händer det igen (vilket det lär göra, kanske inte samma person men med någon annan) kommer jag inte vara lika trevlig... 

På radunon hände liknande grej i konkurrensen då personen som stod bakom mig plötsligt fick för sig att hon skulle stå framför och sedan ångrade hon sig och skulle stå bakom.. När hon förflyttade sig höll hon inte direkt koll på sin hund, utan den var på väg upp i röven på Tristan. Denna hund har jag blivit rekommenderad att hålla avstånd från eftersom den har flygit på andra hundar. Därför sa jag åt människan att hon skulle bestämma sig var hon skulle stå. Fick då ett snäsigt svar att jag inte skulle vara så jäkla otrevlig och att vi minsan var där på samma villkor bla bla bla... Bemödade mig inte ens att kommentera det.

Vad jag vill säga är alltså: Håll avstånd och koll på era hundar. Jag tror knappast att någon tjänar på att försöka sabotera för någon annan, tvärtom, en observant domare kanske ser det och då förstör man bara för sig själv. jag kan även tycka att domare borde bli mer observanta på sånt här beteende inne i ringarna. En annan sak som stör mig är de som sitter vid ringsidan med sina hundar och som inte har koll på dem, även detta hände i ransäter då det låg en halv pudel inne i ringen, alltså den låg med halva kroppen inne i ringen och halva utanför.    

Kommentarer
Postat av: Mia

Håller med dig! Håll avstånd!
Ibland tror jag dock att det kan vara nybörjare som inte gör det med flit, i alla fall i vår klass. Men i championklassen förmodar man att det är folk som ställt ut en hel del och vet precis vad de gör.
Samma sak när det gäller att ha sin hund halvvägs in i ringen. Ja råkade göra det misstaget en gång. Salma satt iofs inte inne i ringen men ganska nära kanten och när en hane skulle passera så vände han sig mot henne. Vad jag inte visste som hanen så klart hade full koll på var att Salma skulle börja löpa dagen efter. Så pinsamt och dumt av mig, men jag kommer aldrig låta henne sitta så nära någon mer gång.
Var snälla och trevliga mot varandra i ringen! Det vinner alla på.

Postat av: Mams

Stämmer oxo in som JA-sägare här.
Vad gäller det som hände i Ransäter så var hon helt klart ute efter att provocera!!!
Det var inte sååå många hundar och ringen var gott och väl tilltagen så det fanns ingen som helst anledning till att trängas. Det var en ren och skär provokation.
Maritha hälsar och stämmer in i det du säger!!!
(hon kan fortfarande inte skriva i din blogg)

2007-08-07 @ 19:06:35
URL: http://bippeliboppen.bloggagratis.se/
Postat av: Hannah

Mia: jo visst kan det vara nybörjare som är lite förviorrade men som du säger, i championklassen är handlern förhoppningsvis van. Eller så kan man anta att de i alla fall har sunt förnuft. Första gången jag ställde var ju Tristan och i championklassen men trots det hade jag sunt förnuft att hålla avstånd. klart man ska vara snäll och trevlig i ringen, men en del förtjänar att hör ett och annat

2007-08-07 @ 21:25:07
URL: http://takycard.blogg.se
Postat av: Hannah

Mams: Klart att det var ren och skär djävulskap.

2007-08-07 @ 21:25:57
URL: http://takycard.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback