Volvo vs Volvo.

Nämnde i ett tidigare inlägg att min bil låter konstigt när man gasar hårt, det susar och låter ungefär som om den tar in luft. När mamma & pappa var här i helgen tittade pappa på bilen och hittade någon liten plastsak som ser ut som ett tefat som var trasig och där smiter det in luft vilket man kanske kan ana kan vara problemet. Diskuterade olika alternativ för att åtgärda det hela, pappa föreslog att vi skulle åka till volov och köpa delen som vi säkert skulle kunna byta själva på mindre än 10 min men vi tycker att det låter bättre om någon annan som inte har tummen mitt i handen gör det.

Alltså åkte vi i går till den stora volvohandlaren (som vi kan kalla A) här i stan, blir otroligt otrevligt bemött av en äldre man som bara tjatade om att vi skulle boka en felsökning för 570 kr. Han hade ingen aning om vad det kunde vara för del (visade en bild på delen) och för att ta reda på det, var vi tvugna att göra en felsökning. Sedan kom det en "bilmekaniker" som följde med oss ut för att titta. "Bilmekanikern" sa att visst delen är trasig men den kan inte ge de symtom som jag beskrev, boka en felsökning....  Vi sa att vi skulle fundera lite och "bilmekanikern" gick, och jag ringde upp pappa för att konsultera och han undrade vad fan det var för okunnig bilmekaniker vi pratat med.. Pappa sa att han skulle åka ut till Volvo i örebro och så skulle vi höras senare. 

Joakim och jag kom fram till att vi kan ju skynda bort till den andra Volvohandlaren (som vi kan kalla B) innan de stängde (klockan var 15.45 och lata bilmekaniker slutar 16.00 :P) Tänkte att vi kan ju höra vad de tar för en felsökning, om de är billigare. När vi kom till B blev vi jättetrevligt bemötta av en unge kille, vi frågade vad en felsökning kostade samt beskrev symtom och vad vi tror är trasigt. Han ville titta på bilen för om det är som vi tror behövs ingen felsökning påpekade han. Och visst delen var trasig och symtomen vi beskrev kan orsakas av detta eftersom den trasiga delen gör att det kommer in luft. Han skulle beställa delen som han trodde kostar ett par hundra (enligt volvo i örebro kostar den 500) och om vi ville trodde han att vi skulle kunna sätta dit den själv, men vi kom fram till att det är bättre om bilmekanikern gör det och eftersom det inte tar så lång tid kan det inte bli för dyrt. Så nästa fredag ska vi dit (jag kunde varken komma onsdag eller torsdag) och förhoppningsvis blir problemet åtgärdat. Ska bli intressant att se om ljudet försvinner.. Undra vem som har rätt? jag håller tummarna för att pappa och den trevlige bilmekanikerna från B har rätt. Annars har vi allafall åtgärdat något som är trasigt och efter det kan vi diskutera om det blir aktuellt med en felsökning hos volvohandlare B. 
Till volvohandlare A åker jag aldrig mer... 

Up yours volvohandlare A!      

Kommentarer
Postat av: cos

i min enfald så trodde jag att det var volvohandlare i allmänhet man inte ville åka till. har fler riktigt dåliga erfarenheter än vad jag har måttligt bra.

Postat av: Hannah

Jag hoppas på att den här som verkar bra är bra i verkligheten också.

2007-02-28 @ 19:41:22
URL: http://takycard.blogg.se
Postat av: La Famiglia

B gör mig förvånad, men knappast A

2007-02-28 @ 22:42:07
URL: http://liteavvarje.bloggagratis.se
Postat av: Hannah

La: jo B förvånade oss också, men jag gillade hans agerande trots att jag har dålig erfarenhet av bilmekaniker...

2007-03-01 @ 06:06:46
URL: http://takycard.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback