SLRK-årsmöte

Sitter och funderar på hurvida jag ska skriva mitt inlägg om SLRK:s årsmöte personligt eller sakligt. Skriver jag personligt blir det en massa personliga åsikter som gör att folk kan ta illa vid sig, man vet aldrig vem som läser ens blogg. En saklig redogörelse är kanske mer på sin plats?! Fast man kan ju göra en saklig redogörelse lite personlig, för jag kan inte låta bli att kommentera vissa saker.
När vi kom till mötet fick vi årsmöteshandlingarna, vilket man kan tycka vore något vi skulle ha fått innan så att man hade hunnit läsa igenom handlingarna i lugn och ro. Till mötet infann sig 49 (av 863 medlemmar) röstberättigade medlemmar + en ej röstberättigad på grund av att han var under 16 år. 
Avgående ordförande Olle Billström inledde mötet och delade ut priser till årets lagotto, lyndadslagotto och vinstrikaste hanen osv.

Mötesordförande var Bernt Eriksson från Örebro Läns kennelkllubb, sekreterare var Monica Jakobsson, som är sekreterare i SLRK.  Ur styrelsen var endast Billström, M. Jakobsson och U. von Krusenstierna på plats och ur valberedningen infann sig endast T. Widholm som sedan avsade sig som sammankallande i valberedningen. Liza Peters och Dorota Gustafsson utsågs till justerare och rösträknare.

Vid genomgång av verksamhetsberättelsen för 2006 dök diskussionen som RAS upp (dök även upp på fler ställen och många var mycket upprörda), det stod med i berättelsen att RAS hade lämnats in till SKK. Detta gjordes på torsdagen 22/3 -07 (mötet hölls 24/3- 07) och bör således ej stå med på 2006 berättelse. Vad som senare under mötet bestämdes gällande RAS var att RAS skall återkallas och den nya styrelsen ska fortsätta att arbeta med förslaget. Vi som medlemmar har ingen aning om vad som står i RAS. Det visade sig även att 3 av 7 styrelsemedlemmar hade motsatt sig inlämnadet av RAS och därmed skrivit en "protestlista". Det har även dagarna innan mötet cirkulerat en protestlista som ska skickas till SKK gällande hanteringen av RAS-förslaget, där 115 personer skrivit på. Styrelsen lade ut delar av RAS-förslaget på medlemssidorna, sedan hade medlemmarna 5 dagar på sig att komma med kommentarer. Billström framförde att 8 kommentarer hade kommit in var av 3 eller 4 var negativa, och om medlemmarna inte säger något så håller de med..  mm eller hur säger jag. Nog om detta, skulle kunna fortsätta i en evighet. 

Som ordförande hade valberedningen föreslagit en Sara Nordin. Denna Sara tillhör SKK, har ingen lagotto, har inget med klubben att göra, (blev troligen medlem där innan mötet började) men är tydligen en föreningsmänniska och har varit ordförande och involverad i många styrelser. 
Varför skulle vi välja henne? Frågade jag mig, jag skulle kunna utveckla mina egna åsikter, men väljer att vara tyst. Någon föreslog Karin Lindahl- Eriksson som har Bonebreakers kennel. Karin är någon som jag tror de flesta vet vem hon är, gjorde en ypperlig presentation av sig själv. Hon verkar även ha goda visioner för klubben, vill åstadkomma en förbättring, ena grupperingarna som är och för att göra detta kommer hon få slita. 
Vem som fick flest röster är inte svårt att lista ut: Karin Lindahl- Eriksson.

Övriga personer som röstades in i styrelsen var (större delen byttes ut :D): Anne-Marie Eriksson fyllnadsval 1 år, Stina Mossberg, Liza Peters samt Maria Bernspång på 2 år vardera. 
Som revisorer föreslog styrelsen blanda annat ordförande Billströms fru, Marita som de påpekade att henne känner ni till. Nej sa min mor då, varav vi fick en presentation som nästan fick mig att börja gapskratta. M Billström jobbade tydligen på Claes Ohlssons som utbildning/handledar?- ansavrig, (något i den stilen). Detta var den presentationen vi fick, vi undrade stilla vad hon kunde om revision. Varför välja henne när ett alternativ var en riktig revisor?! Till valberedningen på två år valdes Carina Larsson och på ett år valdes Elin Johansson och sammankallande Dorota Gustafsson.

Därefter behandlades motioner som jag inte orkar nämna, eller det jag vill nämna är att T.Widholms motion (behandlades som två) som innebar att han ville att man skulle minska ned SLRK:s styrelse vilket fick avslag medan delen om fler kommittéer och arbetsgrupper bifölls. 
Mötet höll på mellan 13.00 - 17.30

Mycket mer avhandlades, men jag orkar inte ta upp mer, den som inte var där får skylla sig själv.
Kanske bör tillägga att klubben har ett nätt litet underskott på 62498,45:-           


Kommentarer
Postat av: Helena (o Tosca)

Intressant att läsa lite vad som sades under mötet.
På forumet står bara nya styrelsen än så länge.

2007-03-26 @ 19:21:33
Postat av: Hannah

Helena: Skulle kunna skriva hur mycket som helst, men det är svårt att komma i håg allt i detalj, samt att orka skriva. Det var ett intressant möte i alla fall. jag tycker det känns bra med den nya styrelsen, de kommer jobba hårt för att få en fungerande klubb

Postat av: La Famiglia

Ok, jag skyller mig själv eftersom jag inte var där. Men tack ändå för redogörelsen. Förresten kanske det var lika bra att jag inte var där, för jag hade bara blivit upprörd. Det du skriver är nästan beklämmande. Men som sagt, det kanske kan bli bättre med den nya styrelsen. Och det är ju nästan så man får lust att engagera sig i klubben. (Jag är så lite engagerad i föreningar i övrigt. Sekreterare i två, ordförande i en, andre vice ordförande i en, och vanlig styrelseledamot i en.) Bara några korta frågor till: Det ekonomiska underskott du nämner, det är alltså för 2006 års räkenskaper? Vad var omsättningen förra året och hur stort eget kapital har föreningen? Och nej, vi ska inte ställa ut i Västerås. Frun är bortrest och det är inte min hund :-)

2007-03-26 @ 21:21:06
URL: http://liteavvarje.bloggagratis.se
Postat av: cos

på SKK gissar jag svenska kennelklubben. i SLRK står säkert L för lagotto, men vad RAS kan betyda vt-17...

2007-03-26 @ 21:25:38
URL: http://berattarladan.blogg.se/
Postat av: Hannah

Cos: RAS står för Rasspecifik AvelsStrategi

2007-03-27 @ 08:20:17
URL: http://takycard.blogg.se
Postat av: Hannah

La: Det är lätt att bli upprörd, när det är ett gäng puckon som inte kan driva en klubb som sitter i styrelsen.
Ja nu har du ju kontakter i valberedningen så du kanske kan få in en fot i styrelsen nästa år...
Ja underskottet är för 2006 vilket beror på att tryckningen för 2004:as årsbok som kom ut 2005 belastar 2006,en annan orsak är att det har periodiserat intäkter och kostnader + några andra orsaker. hur stor kapital klubben har vet jag ej

2007-03-27 @ 11:16:29
URL: http://takycard.blogg.se
Postat av: La Familia

Årets omsättning hittar man ju i resultaträkningen, och hur stort det egna kapitalet är och hur det är fördelat finns i balansräkningen. Jag tyckte du verkade så väl påläst om allt så att du med en enkel flukt kunde ge mig de siffrorna. Men om du inte har den ekonomiska berättelsen tillgänglig är det ju rätt svårt, så glöm frågan. Eftersom jag skyller mig själv är jag ändå så oerhört tacksam för det förnämliga referatet av årsmötet du givit mig. Jag kanske skulle satsa en femtiolapp för att bli familjemedlem så man kan engagera sig framöver. Just nu är det bara frun som är medlem, och det knappt, eftersom vi betalade medlemsavgiften i onsdags.

2007-03-27 @ 13:26:37
URL: http://liteavvarje.bloggagratis.se
Postat av: Hannah

La. jag vet bara att det var en massa siffror och kolumner, vilket inte är min starka sida och nu har jag städat bort pappren, så jag tänker inte ens försöka tyda dem.
klart att du ska bli medlem.

2007-03-27 @ 20:04:27
URL: http://takycard.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback