En husse med koll.

Under Tristans vistelse på djursjukhuset blev det mer eller mindre en helbesiktning av honom. De tog blodprover som var bra, förutom lite lågt kalium, han fick därför lite extra kalium i droppen. Röntgen av buken visade att allt var ok, även ultraljudet där de såg de inre organen var ok. De hittade ingen direkt anledning till symtomen och diagnosen blev därmed gastroenterit. Det vill säga magsjuka, kräksjuka eller vad man nu vill kalla det. En jäkligt dyr kräksjuka..

När vi var på albano kom det in fler hundar med liknande symtom, det är väl något som "går". 
Hos oss på jobbet och förmodligen alla andra sjukhus så är policyn att man ska vara symtomfri 48 h innan man får komma till jobbet. Och Tristan har ju inte haft några symtom sedan i lördags så han borde ju vara "smittfri" nu.

Jag har dock tänkt att använda detta till vår födel när vi är ute på promenad och det kommer lösspringande hundar. Detta genom säga att min hund precis har haft kräksjukan. Förhoppningsvis tar de bort sina hundar då. 

Detta var i alla fall min tanke.. Att det sedan inte blir så har jag redan märkt nu på morgonen när vi tog vår morgonprommis i LillJans. Vi mötte en äldre man med en labbe, förmodligen blandras som var lös.
Följande konversation tog plats mellan gubben (G) och mig (H)

H: Kan du ta bort din hund är du snäll!
G: Det går så bra, han är så snäll.
H: Det spelar ingen roll, ta bort din hund. Min har precis vårdats på djursjukhus för magsjuka för x antal tusen. Så jag vill inte ha andra hundar i närheten av honom.
G: vad hette det för något?
H: Magsjuka!
G: vad är det?
H: Du vet kräksjuka, hunden kräks och har diarré, precis som människor har.
G: Är han inte vaccinerad?
H: Va?
G: ja min hund är vaccinerad mot magsjuka.
H: man kan inte vaccinera sin hund mot magsjuka och inte människor heller. Magsjuka är något som tycks gå nu, det var flera hundar hos veterinären med samma symtom. Så jag vill inte ha andra hundar i närheten av min hund för jag vill inte att han ska smitta andra hundar eller få annat virus av andra hundar.
G: magsjuka får de av dåligt foder inte av andra hundar.
H: det får de inte, det smittar mellan hundar.
G: ja ha kanske det..

Sedan gick gubben vidare. Tänk så bra det vore om man verkligen kunde vaccinera mot magsjuka... 
Gubben hade verkligen stenkoll! Eller hur!

Kommentarer
Postat av: La famiglia

Kan man vaccinera mot dumhet? I så fall vet jag en och annan hundägare som skulle behöva få sig en rejäl dos. Och för övrigt kan jag bekräfta att magsjuka är något som går. Det berättdes det även från dagis.

Postat av: Erika

Om hundar får kräksjukan av foder, ska jag undvika all mat för att slippa människokräks? ;)



Skönt att det löste sig med sällskap åt Tristan på dagar.

2009-02-26 @ 11:41:57
Postat av: Hannah

La: så mycket vaccin det skulle behövas...

2009-02-26 @ 11:50:34
URL: http://takycard.blogg.se/
Postat av: Hannah

Erika: du kanske kan vaccinera barnen s

2009-02-26 @ 11:51:05
URL: http://takycard.blogg.se/
Postat av: Lotta o Stella

Haha, ja än är inte den sista xxxxx född!



2009-02-26 @ 22:29:32
URL: http://www.blondinstella.bloggagratis.se
Postat av: Yvonne och Galotterna

För att hålla andras hundar på avstånd, kan du kan skrika på långt håll att MIN HUND HAR LÖSS. Det brukar fungera ganska bra. Då brukar "dom" inte vilja stå och prata heller.



Labradorerna jag hade förr, hade nog säkert löss i kanske 10-11 år.



Provade som du med att säga att hundarna hade Parvo, för det trodde jag skulle vara avskräckande, men det var tydligen bara intressant. Efter det fick dom löss, som dom sedan "hade" (beroende på vem jag mötte förstås) nästan hela sin livstid.

2009-02-27 @ 22:24:40
URL: http://www.tottigalotti.se
Postat av: Yvonne och Galotterna

Vart tog min kommentar vägen? Försvann tydligen.



Har inte varit på bloggarna i veckan, och såg nu att Tristan varit dålig. Skönt att kunna läsa att han är på bättringsvägen í alla fall. Krya på er.

2009-02-27 @ 22:33:33
URL: http://www.tottigalotti.se
Postat av: EvaBrunoJussi&Husse

:-D

Det finns nog så mycket "ludihuvun" (idioter)som hundägare där ute som har sina snälla hundar lösa... När Bruno fick kennelhosta (av vaccinet då det förnyades :-D) var det behändigt att hänvisa till det-för DET är jobbigt för båda! Och att hundarna är vaccinerade mot det är inget garanti för att inte få det...Det kan smitta ändå, och upp till en månad efteråt. Så ropa "vi har kennelhosta å de kan smitta fast "man" e vaccinerad! Gamla hundar kan dö av det å...



Råkade engång ut för en lös och ilksen veteterrier. Ägaren var en flockmedlem av tantor som ockuperar ett strandstråk med sina lösa hindar. Nåh, veteterriern var hane som på långt håll fick vittring på Bruno och satte iväg mot oss-med tanten skrikandes därefter (det hetsar ju inte alls upp heller hunden..).3 meter i från kopplade jag Bruno lös och gick vidare. Pojkarna rök ihop för en stund, tanten hann fram och stod och skrek åt sin hund (vad bra-hon är med på noterna så hon skriker! tänkte terriern), jag gick lugnt vidare och Bruno stannade upp och lämnade "brottningsplatsen" för att förena sig med mig. Tanten hade ännu mage att att leka besserwisser-hon bad inte om ursäkt utan sade "vad bra att du förstod att släppa den lös". Hade lust att säga nåt åt gumman-men tänkte att det är bättre att vara nonchalant/överlägset tyst och gå vidare bara. Annars hade antagligen jag bitit henne.. :-D

2009-03-03 @ 09:12:04
URL: http://www.evakyrk.spaces.live.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback